Kasvihuoneessa –blogi

Voimavaroja yhdistämällä parempiin tuloksiin pitäjissä

Pia Niemikotka

Kalvolan asukkailta kysyttiin paikallisten terveys- ja hyvinvointipalvelujen käytöstä ja saatavuudesta. Kyselyllä haettiin eväitä paikallisten terveys- ja hyvinvointiyritysten toiminnan vahvistamiseen. Kalvolan vastaukset edustivat kotitalouksiensa kautta 10 % Kalvolan asukkaista (3500). Vastaukset tukevat myös muualta maakunnasta saatua viestiä. Millaisia kasvun mahdollisuuksia asukaskysely viestii nykyisille ja tuleville terveys- ja hyvinvointiyrityksille pitäjissä? Käytetyin yksityisistä terveyspalveluista on apteekki (90 %…

Lue lisää →

Tilasta tilaa menestykselle

Pia Sipilä

Voiko edustavilla toimitiloilla olla ratkaiseva vaikutus yrityksen menestykseen? Kuinka moni yritys pohtii toimitiloja valitessaan niiden vaikutusta tuottavuuteen tai henkilökunnan hyvinvointiin? Sopivatko toimitilat aidosti yrityksen toimintaan ja palvelevat tavoiteltua yrityskuvaa? Monet yritykset laativat nykyään tarkan yleiskonseptin yrityskuvalleen ja viestinnälleen. Tämä konsepti voi määritellä myös tila- ja sisustussuunnittelun seinien värimaailmaa myöten. Yrityksen toiminnasta ja tavoitteista halutaan antaa…

Lue lisää →

Omistajanvaihdosten sääilmiöt

Timo Kärkkäinen

Tsunami Suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtymistä on kuvattu yrityskauppojen kannalta tsunamiksi. Tsunamia ei kuitenkaan taida tulla, veikkaan pikemmin isoa aaltoa, joka jakautuu pidemmälle ajalle. Tämä siksi, että yrittäjälle eläkeikä ei ole sama asia kuin palkansaajalle ja työtä vähennetään tai yritystoiminnasta luovutaan kokonaan vaihtelevasti. Syitä yritystoiminnasta luopumisen ajankohdalle on monia: elämäntavasta ei haluta luopua ja yrittäminen on…

Lue lisää →

Luuri käteen ja Allegro-lippu taskuun!

Anastasia Kanervisto

Venäjän vienti sakkaa, talouskurimus laskee intoa pitää suhteita yllä ja ennusteet sen kuin synkkenevät. Kun vuonna 2014 mattoa vedettiin jalkojen alta Venäjän kaupassa, oli monen yrityksen mietittävä Venäjä-strategiaansa uudelleen ja löydettävä uusi suunta kaupankäynnilleen itänaapurissa. Vanhat Venäjä-konkarit saattoivat todeta, että ”normalno”, kyllä tästä(kin) selvitään, jotkut vetäytyivät kokonaan markkinoilta, osa huomasi hyvän tilaisuuden tuotannon siirtämiseen naapurin…

Lue lisää →

Rohkelikkona somessa

Mirva Lemmetty

Aiempi bloggaukseni Se aikaa hukkaa, joka somessa surfailee, sai teiltä hyvän vastaanoton. Kiitos siitä. Päätin jatkaa aiheesta vielä muutaman sanan. MTV:n Suomalaisten sosiaalisen median käyttö 2015 Whitepaperin mukaan, ikäryhmissä 15-55 vain 7,3 % ei ollut käyttänyt sosiaalisen median palveluita viimeisen kolmen kuukauden aikana. Mietipä, 92,7 % suomalaisista 15-55 vuotiaista, eli noin yli 2,2 miljoonaa, oli…

Lue lisää →

Se aikaa hukkaa, joka somessa surffailee

Mirva Lemmetty

On hämmentävää miten moni yritys vielä tänä päivänä kokee sosiaalisen median turhaksi. Jos ajattelet näin, etkä aio tulla vastaan piirun vertaa, en valitettavasti pysty sinua tällä yhdellä blogitekstillä auttamaan. Mutta jos yhtään epäröit vakaumustasi, pystyn ehkä innostamaan sinut kokeilemaan. #yksi Tiesitkö, että jopa 75 % ostoprosessista on suoritettu, ennen kuin asiakas on sinuun ensimmäisen kerran…

Lue lisää →

Peruskoulun matikkaa – tuottavuutta rautalangasta

Eräässä ihan tuiki tavallisessa suomalaisessa yrityksessä työskentelee kaksi alan ammattilaista, Antti ja Pekka. Molemmat tekevät kahdeksantuntista työpäivää ja saavat samansuuruista kuukausipalkkaa. Yrityksessä ei ole käytössä palkkiojärjestelmää ja ylityöt korvataan 1:1 vapaana. Viikon työsuunnitelmaan kuuluu 900 erikoisvalmisteisen rautalangan tekeminen asiakastilaukseen. Antti tekee neljän kahdeksan tuntisen työpäivän aikana 400 rautalankaa. Pekka tekee neljän kymmentuntisen työpäivän aikana myös…

Lue lisää →

Äidit metalliteollisuuden tiellä?

Rainer Jakobsson

Syksyllä Kanta-Hämeen veturiyritysten ja ammatillisten oppilaitosten ylintä johtoa kokoontui yhteisesti pohtimaan metalliteollisuuden vetovoimaa ja erityisesti sen viimeaikaista, outoa hupenemista. Ammatillisen koulutuksen kokki-, parturi- ja kosmetologilinjoille jonotetaan. Perinteistä teollisuusalaa pääsee opiskelemaan, kunhan vain ilmoittautuu! Samanaikaisesti valmistava vientiteollisuus kärsii työvoimapulasta. Alan työllistymisnäkymät ovat yleiseen taloustilanteeseen nähden hyvät. Läsnä olleet yritysjohtajat vakuuttivat antavansa seudun jokaiselle valmistuvalle metallialan opiskelijalle…

Lue lisää →

Palvelusetelillä valinnanvapautta ja lähipalveluja

Pia Niemikotka

Monet hämeenlinnalaiset hoivayritykset miettivät parhaillaan, ryhtyäkö kaupungin palvelusetelituottajaksi. Helmikuusta alkaen Hämeenlinnassa otetaan uutena käyttöön ikäihmisten kotihoidon palveluseteli. Kotihoidon palveluihin oikeutetuille asiakkaille tarjotaan siis jatkossa mahdollisuutta valita palvelunsa joko kaupungilta tai palvelusetelin kautta yksityiseltä palveluntuottajalta. Sisältö on sama molemmissa. Kaupunki toivoo palvelusetelituottajia löytyvän myös Hämeenlinnan maaseutualueille. Palvelusetelituottajana yritykselle avautuu mahdollisuus päästä osaksi kaupungin tarjoamaa palveluvalikoimaa. Palvelusetelin…

Lue lisää →

Toistamisen sietämätön sietäminen – kato mua, kato mua, kato mua

Kati Tiitola

Joka syksy ihailen noin kuuden viikon aikana rakennettavia brändejä. Siinä ne syntyy silmien edessä, joka lauantai ja lauantaiden välissä somessa muistutellen. Putouksen hahmoista syntyy brändejä ennätyksellisen nopeasti ja mielestäni melko yksinkertaisella reseptillä. Joskin reseptin suunnitteluun on varmasti käytetty paljon aikaa eli taustatyöt on tehty huolella. Mistä tuo nerokas resepti sitten syntyy? Se syntyy tavasta pukeutua,…

Lue lisää →

Jaa LinkedInissä

@

Ei aktiivisena viimeaikoina