Hämeenlinna, kenen tarinaa kerrot tänään?

Julkaistu 21.11.2018

Helsingin yliopiston työelämäprofessori Pekka Sauri puhui hiljattain Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistyksen strategiaseminaarissa otsikolla ”Kaupunki kommunikaatioalustana.”

(Entinen hämeenlinnalainen toden totta tietää mistä puhuu, onhan hän aiemmin toiminut Helsingin apulaiskaupunginjohtajana ja kaupunginvaltuutettuna. Sen yölinjan lisäksi.)

Saurin mukaan kommunikatiivinen kaupunki tarvitsee aktiivista, avointa ja kaksisuuntaista viestintää kaupunkiorganisaation ja kaupunkiyhteisön välille sekä toisaalta kaupunkisuunnittelun kautta syntyviä, yhteisöllisyyttä luovia ja tukevia fyysisiä kohtaamispaikkoja. Jälkimmäisestä esimerkkinä Helsingin Allas Sea Pool merikylpylä, josta on alun vastustuksen jälkeen muodostunut suosittu kohtaamis- ja ajanviettopaikka Eteläsatamassa.

rhdr

Sauri puhuu myös kommunikaation vallankumouksesta. Lähes jokaisella meistä on taskussaan kaikki maailmassa julkaistu tieto ja tehokas joukkoviestintäväline, jonka vastaavia päätoimittajia me itse olemme. Hyvänä esimerkkinä Saurin oma twitter-tili, jolla on yli 97 000 seuraajaa. Se on noin 37 000 henkilöä enemmän kuin Hämeen Sanomien kokonaislevikki.

Nykypäivänä yksilön viestinnän vapauden rinnalla kulkee myös suuri vastuu. Viestintä on monikanavaista ja reaaliaikaista, huolimattomana hallitsematonta. Pienikin viestintävahinko tai väärin muotoiltu ajattelemattomuus leviää ympärilleen nopeammin kuin pendolino ajaa aseman ohitse.

Hämeenlinnan menestystarina ei ole jotain sellaista, mitä me kaupunkimarkkinoinnin tekijät voisimme yksin rakentaa ja tarjoilla valmiina nautittavaksi, vaan sen kirjoittaminen osallistuttaa ihan jokaisen kaupunkilaisen: asukkaan, yrittäjän, toimijan, päättäjän ja vaikuttajan. Se minkälaista tarinaa, millä äänensävyllä ja missä kanavissa me itse kaupungista kerromme, vaikuttaa merkittävästi siihen, millaista tarinaa kaupungistamme sen rajojen ulkopuolella kerrotaan.

Sauri korostaa viestinnän roolia strategisena toimintana, ei tukipalveluna.

Strategisella toiminnalla on aina tavoite, päämäärä. Jos haluamme kaupunkistrategian mukaisesti tulla tunnetuksi vierailija- ja tapahtumakaupunkina, meidän tulee käyttäytyä niin, kuin haluttava vierailija- ja tapahtumakaupunki käyttäytyy. Viestiä niin, kuin haluttava vierailija- ja tapahtumakaupunki viestii.

Tästä syystä viestintä myös vastuuttaa. Pari tosielämän esimerkkiä: kaupunkipäättäjän julkisen fb-päivityksen kommenttiketju ei välttämättä ole paras paikka kaupungin sisäiselle spekulaatiolle tai kritiikille. Kannattaa muistaa, että toisinaan viestintää sitoo vaitiolovelvollisuus, salassapitosopimus tai Suomen laki. Työnantajien vastuulla on huolehtia, että omassa työyhteisössä viestinnän pelisäännöt ovat kaikille selkeät esimerkiksi sen suhteen, miten median yhteydenottojen kanssa toimitaan.

Saurin esityksessä nähtiin menestymisen yhtälö.

Mielestäni viestintä on kuitenkin ensisijaisesti kehittymisen ja onnistumisen työväline sekä muutoksen mahdollistaja. Pekka Sauri näkee Hämeenlinnassa ilahduttavan paljon potentiaalia lunastaa paikkansa haluttuna vierailija- ja tapahtumakaupunkina.

– Hämeenlinnalla on vahva kulttuuriprofiili, johon kannattaa satsata. Kantolan tapahtumapuisto ja Verkatehdas ovat epäilemättä hyviä konsepteja, mutta pelkästään niiden varaan ei tule jäädä.

Sauri yllyttää Hämeenlinnaa kaappaamaan Sibeliuksen takaisin.

– Minua on ihmetyttänyt, että Helsingissä ei järjestetä säännöllisesti lyhyitä (30-45 min.) Sibeliuksen Greatest Hits -konsertteja. Wienissä on päivittäin vastaavia Mozart-konsertteja ja Venetsiassa Vivaldin. Hämeenlinnassa Sibelius-koti voisi toimia konserttipaikkana.

Lopuksi Sauri heittää pari kysymystä kaupunkisuunnittelulle.

– Onko torin ympärillä avoin langaton verkko? Kannattaisi olla. Onko Hämeenlinnassa joulutoria? Kannattaisi olla. Vanajavesi on kuin kaupunkia halkova joki. Sen rannoilla ei kuitenkaan ole juuri mitään toimintaa. Kannattaisiko olla?

Kirjoittaja on Linnan Kehityksen viestintäsuunnittelija, Hämeenlinnan paluumuuttaja ja osa-aikahauholainen, joka tekee kaupunkimarkkinointia sydänverellä ja näkee ympärillään aina enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.

Kirjoittaja

  • Tanja Lupari

    Viestintäsuunnittelija

    +358 (0)50 523 9357

Jaa LinkedInissä

Lisää kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Jätä yhteydenottopyyntö

Jätä yhteydenottopyyntö, anna meille palautetta tai vinkkaa hyvästä kehityskohteesta.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

@

Ei aktiivisena viimeaikoina