Reskalla liki miljoona jalankulkijaa vuodessa

Julkaistu 13.02.2018

Tapahtumat tuovat kävijöitä keskustaan, mutta myös kaupunkilaisten arkiaktiivisuutta tarvitaan. Reskan kävijämäärälaskuri kerää faktaa, jota voidaan hyödyntää kaupunkikeskustan kehittämisessä monella tasolla: niin yrittäjien apuna toiminnan suunnittelussa, kaupunkimarkkinoinnin työvälineenä kaupungin vetovoiman lisäämisessä kuin myös julkisen sektorin päätöksenteon tukena.

Reskan jalankulkijamääriä on mitattu toukokuusta 2017 lähtien. Joulukuun loppuun mennessä kävijämäärä oli 897 016 henkilöä, joten vuositasolla laskettuna Reskalla kulkee liki miljoona jalankulkijaa.

Viime vuoden suurin yksittäinen kävijäpiikki oli odotetusti Guns ´N Rosesin konserttipäivä heinäkuussa, jolloin Reskalla kulki 12 033 henkilöä. Vaikka tapahtuma oli yksipäiväinen, heijastuivat sen vaikutukset keskustan elävyyteen ja kävijämääriin useammalle päivälle sekä ennen että jälkeen konsertin. Toiseksi suurin kävijäpiikki oli elokuun kuukausimarkkinat, jolloin kävijälaskurin lukema näytti 11 665 henkilöä.

– Tämä tieto oli hieman yllättävä, toteaa Kaupunkikeskustayhdistyksen palvelupäällikkö Sari Hagemeier. – Luku puhuu sen puolesta, että vaikka Hämeenlinna kesäkaupunkina elää hyvin paljon tapahtumien ja vierailijoiden kautta, on myös perusarjen ja kaupunkilaisten oman kulutuskäyttäytymisen merkitys keskustalle ja sen yrittäjille erittäin suuri.

Viikkotasolla vilkkaimmat päivät ovat perjantai ja tiistai, jonka kävijämäärät liki tuplaantuvat kuukausimarkkinoiden aikana. Eniten ihmisiä on liikkeellä arkisin lounasaikaan ja perjantaisin myös iltamyöhään. Ja toisin kuin yleisesti luullaan, liikenne Reskalla kulkee lähes yhtä vilkkaana niin torin kuin kauppakeskus Goodmanin suuntaan.

Kaupankäynnin kannalta haasteellisia ovat hiljaiset lauantait. Kuluttajat toivovat pidempiä lauantaiaukioloaikoja myös keskustan kivijalkaliikkeisiin.

– Käynnistämme keväällä kokeilun, jossa kivijalkakauppojen aukioloaikoja pidennetään lauantaisin klo 16 saakka ja toivomme mahdollisimman monen yrittäjän lähtevän mukaan. Keskustan piristyminen vaatii toki sitoutumista niin yrittäjiltä kuin asiakkailtakin.

Sari Hagemeier Reskalla Yle Hämeenlinnan haastateltavana.

Tieto ei lisää tuskaa, vaan toimenpiteitä

Kävijämäärätieto palvelee ensisijaisesti kaupunkikeskustan yrittäjiä, jotka voivat hyödyntää sitä esimerkiksi aukioloaikojen ja henkilöstöresurssien suunnittelussa tai erilaisten markkinointitempausten ajoittamisessa. Toisaalta tieto on arvokasta myös uusien, keskustaan sijoittumista harkitsevien yritysten näkökulmasta.

– Tiedon keräämisellä ei ole itsessään merkitystä, jos samaan aikaan ei mietitä, miten sitä voidaan konkreettisesti hyödyntää keskustan elävöittämisessä, toteaa Linnan Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Mervi Käki.

– Haluamme tarjota faktaa myös julkisen sektorin päätöksenteon tueksi. Kaupungissa on käyty paljon mielipidevärittynyttä ja mutu-tuntumaan pohjautuvaa keskustelua esimerkiksi ykköskortteliin, toriparkkiin ja keskustan pyöräreitteihin liittyen. Jatkossa keskustan kehittämistä voidaan rakentaa yhä enemmän faktapohjan päälle. Pitää asettaa itsensä niin sanotusti kartalle ennen kuin voi lähteä suunnistamaan.

Kävijämäärälaskuri seuraa Reskan jalankulkuliikennettä päivittäin myös vuonna 2018. Kävijälaskentaa toteuttavat yhteistyössä Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistys ry ja Linnan Kehitys Oy.

Kirjoittaja

  • Linnan Kehitys Oy

    blogi

    010 524 3261

Jaa LinkedInissä

Lisää kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Jätä yhteydenottopyyntö

Jätä yhteydenottopyyntö, anna meille palautetta tai vinkkaa hyvästä kehityskohteesta.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

@

Ei aktiivisena viimeaikoina