Rohkelikkona somessa

Julkaistu 06.04.2016

Aiempi bloggaukseni Se aikaa hukkaa, joka somessa surfailee, sai teiltä hyvän vastaanoton. Kiitos siitä. Päätin jatkaa aiheesta vielä muutaman sanan.

MTV:n Suomalaisten sosiaalisen median käyttö 2015 Whitepaperin mukaan, ikäryhmissä 15-55 vain 7,3 % ei ollut käyttänyt sosiaalisen median palveluita viimeisen kolmen kuukauden aikana. Mietipä, 92,7 % suomalaisista 15-55 vuotiaista, eli noin yli 2,2 miljoonaa, oli käyttänyt sosiaalisen median palveluita. Potentiaalisia, juuri sinun tuotteitasi tai palveluitasi tarvitsevia ihmisiä löytyy somesta siis ihan varmasti.

Muutama sana vielä niistä tavoitteista ja kohderyhmistä. Tavoitteesi sosiaalisen median käytölle voi olla melkeinpä mikä tahansa. Esimerkiksi myynnin lisääminen, yrityksen tuotteiden tai palveluiden tunnettuuden kasvattaminen yleisesti, lisää kävijöitä nettisivuille, osoitetietojen kerääminen suoramarkkinointiin, asiakaspalvelu tai asiantuntijuuden vahvistaminen. Voit herättää mielenkiinnon tarjoamalla jotain ”aiheen vierestä”. Voit luoda kanavan, joka tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja jonka avulla löydät tiesi asiakkaasi tietoisuuteen. Jos myyt konkreettisia tuotteita, kuvaa ja näytä ne todellisessa miljöössä. Jätä kuitenkin asiakkaalle mahdollisuus inspiroitua. Jos tarjoat hierontapalveluja, kerro kanavallasi esimerkiksi vinkkejä välttää niskajumeja. Jos yrityksesi välittää työvoimaa, kerro tapoja joilla löytää hyvin työntekijöitä. Mikäli et ole syntynyt Mikael Agricolaksi –ei hätää. Videot ovat ja tulevat olemaan the juttu myös jatkossa. Lyhyet pätkät riittävät tavoitteidesi toteuttajaksi.

Kohderyhmäsi olet varmasti määritellyt jo yrityksesi liiketoimintaa suunnitellessasi. Tavoitteiden miettimisen jälkeen on aika kirkastaa valitut kohderyhmät. Mene siis hieman pintaa syvemmälle. Rakenna kuvitteellinen asiakas. Minkä ikäinen hän on, mistä hän tykkää, miten hän puhuu, miten hän seuraa maailman menoa. Erilaisilla sosiaalisen median kanavilla on suhteellisen selkeät erityispiirteensä. Löydät varmasti sopivat kanavat oikealle ryhmälle.

Sosiaalinen media on iso leikkikenttä, jossa rellestää. Uskalla rikkoa rajoja. Jos olet sitä mieltä, että yrityksesi ei voi vaikkapa oman statuksensa takia tehdä jotain, tee se. Ole ensimmäinen, muut seuraavat kyllä, kun huomaavat rohkean avauksen ja siitä aiheutuneet hyödyt. Pidä mielessäsi ne 2,2 miljoonaa suomalaista potentiaalista asiakasta.

Kirjoittaja

  • Mirva Lemmetty

    Markkinointisuunnittelija

    +358 (0)45 632 5381

    Markkinointia rakkaudesta lajiin täydellä sydämellä.
Jaa LinkedInissä

Lisää kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Jätä yhteydenottopyyntö

Jätä yhteydenottopyyntö, anna meille palautetta tai vinkkaa hyvästä kehityskohteesta.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

@

Ei aktiivisena viimeaikoina