VR/AR Hämeenlinna

Julkaistu 06.03.2017

Tapahtumapäivä(t): 9.5.2017

Alkaen kello 08:30

Tapahtumapaikka: Verkatehdas, Kehräämö, Paasikiventie 2, Hämeenlinna

HUOM! Tilaisuus on täynnä. Voit tiedustella peruutuspaikkoja rainer.jakobsson@linnan.fi

Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden teknologian tarjoamista mahdollisuuksista kiinnostuneet yritykset ja alan osaajat kokoontuvat Hämeenlinnassa yhteiseen VR/AR-tapahtumaan. Tapahtumassa keynote-puheenvuorot VR-/AR-teknologioiden tarjoamista mahdollisuuksista nyt ja tulevaisuudessa. VR-/AR-maailma livenä – esillä alan uusimmat sovellutukset sekä workshopeista ideoita oman yrityksen tarpeisiin.

Ohjelma

Klo 08:30 Tarjolla aamukahvia

Klo 09:00 Alkusanat

Klo 09:15 Stephanie Llamas, SuperData Research (esitys on englanninkielinen)

Klo 10:00 Kaj Helin, VTT

Klo 10.30 Tony Lindqvist, Collaprime Ltd.

Klo 11:00 Lounastauko, jonka aikana mahdollisuus tutustua demoihin

Klo 13:00 Miko Olkkonen, Fortum: Miten teollisuuslaitokset saavat takaisinmaksun AR ja VR teknologioiden käyttöönotolle?
– Kuinka hype muutetaan hyödyksi ja konkreettiseksi tekemiseksi perinteisessä teollisuudessa?

Klo 13:30 Sébastien Kuntz, MiddleVR: The value of VR for professionals.
-Virtual reality has been used by professionals for more than 20 years for engineering, architecture, training, health and more. Discover how VR saves time and money with concrete and practical examples. (Esitys on englanninkielinen ja se pidetään virtuaalisesti. Mahdollisuus tavata virtuaalisesti myös esityksen jälkeen)

Klo 14:00 Kahvitauko, jonka aikana mahdollisuus tutustua demoihin

Klo 15:00 Workshopit

Klo 17:00 Tilaisuus päättyy

Tutustu demoihin

  • Delta Cygni Labs: AR Communications Tool (AR)
  • Leonidas: Multiuser Training for HTC Vive (VR) & Pyöräilykasvatuksen uusi aika, GearVR (VR)
  • Pinovuo: Multiple AR Demos with Google Tango
  • Rakka Creative: 360 – Experiences
  • Visumo360: 360VR/AR tekniikalla prosessien visuaaliseen kuvaamiseen koulutuksellisesta näkökulmasta
  • Player Entertainment: Myynnin VR/AR sovellukset: Yritykset voivat hyödyntää VR:ää mm. markkinoinnissa, tuotekehityksessä sekä koulutuksessa. Optimaalisessa tilanteessa samaa virtuaalimallia voidaan hyödyntää näillä kaikilla kolmella osa-alueella. Toteutuksemme ovat erittäin monikäyttöisiä ja sitä myötä kustannustehokkaita.
  • Deeptale: Hololens-kokemukset: MR tarinankerronta
  • Stereoscape: DAQRI AR Smart Helmet and VR product scenarios
  • Siili Solutions Oyj: Esittelyssä erilaisia Hololens-kokemuksia ja muita lisätyn todellisuuden laitteita.
  • Deemec Oy: Tuotevisualisoinnit, animaatiot ja VR & AR –ympäristöt GearVR:n avulla. Helposti liikuteltava, helppokäyttöinen ja edullinen laitteisto madaltaa käyttöönottokynnystä erityisesti myynnissä.

Workshopit

Workshopien sisällöt käsittelevät käytännön kautta AR/VR-teknologioiden hyödyntämistä liiketoiminnassa. Workshopien aikana on mahdollista esittää kysymyksiä ja saada konkreettisia malleja oman yrityksen tuleviin projekteihin. Voit ilmoittautua workshopiin ennakkoon ilmoittautumisen yhteydessä tai paikan päällä (mikäli workshop ei ole täyteen varattu). Paikkoja rajoitetusti:

360-video workshop, vetäjänä Miko Olkkonen Fortumilta ja Ilmari Huttu-Hiltunen Rakka Creativesta.
-Käytännön esimerkkejä, jotka auttavat osallistujia pääsemään nopeaan alkuun 360-videoiden käytössä oman yrityksensä toiminnan tehostamisessa.

AR workshop, vetäjinä Timo Mäkimattila Pinovuo Oy:stä ja Sauli Kiviranta Delta Cygni Labs Oy:stä.

VR workshop, vetäjänä Tony Lindqvist Collaprime Oy:stä ja Kaj Helin VTT:stä.

Lisätietoja

Linnan Kehitys Oy, Rainer Jakobsson puh. 040 829 1000, rainer.jakobsson@linnan.fi

VR Finland ry, Ilmari Huttu-Hiltunen, puh. 044 017 1711, ilmari.huttu-hiltunen@vrfinland.fi

Vahvistuneet puhujat

Stephanie Lamas

Vice President of Research and Strategy, and head of VR/AR strategy at SuperData Research.

As VP, Stephanie oversees research design and products across all digital gaming and interactive media segments for the company. A digital industry veteran, she brings deep experience in digital media and academic research, where she focused on digital media and politics. Stephanie is an advisor for the Casual Games Association and a regular speaker at industry events including CES, SxSW and GDC. She is a frequent thought leader, quoted in media ranging from Forbes to The Wall Street Journal and NPR.

SuperData is the leading provider of digital games and interactive media research. Its partners provide digital point-of-sale transactions from 78 million paying digital gamers worldwide, as well as data on consumer engagement and behavior. It is the only research company to provide insight into the current generation of interactive entertainment using transaction-level data.

Kaj Helin

Principal scientist

Kaj Helin is a Principal scientist in virtual engineering area. He is Certified Project Manager IPMA level C. Helin manage the mixed reality facilities in VTT Tampere. Helin has participated and managed several ESA, EU and national projects. Kaj Helin joined VTT in 1998 and has gained 19 years of experience in virtual/augmented reality, simulation, safety analysis, ergonomics and usability.

Helin is member of following committee
– Executive Committee of European Association for Virtual Reality and Augmented Reality
– IEA-Technical Committee on Human Simulation and Virtual Environments

Tony Lindqvist

Founder, Collaprime Ltd. Virtual reality assisted collaboration and history behind it – use cases from heavy industry and construction projects.

In his presentation Tony will give a short overview of history of VR and how VR has been used in design during the last decades. We will hear examples from different industrial fields such as car, airline, space and defense industries.Tony will also discuss the future opportunities and qualifications needed in the Finnish VR business.

About 18 years ago, Tony Lindqvist, 15 years old at that time, met the first time virtual reality technologies and it woke up the interest. In that time it was difficult to find education, so he started to study the field independently and worked in VR projects. For the 7 years, developing VR applications has been his main job and he has participated in more than 150 projects. He has utilized VR based technologies as a user, designer and system supplier for event, experience, defense, construction and process industry projects in Finland and abroad. Tony has concentrated on task solving, i.e. combination of software as a content, hardware as a hammer and usability methods. Putting all this together means VR supported collaboration. Healthcare, process industry development and construction projects are now on top of his mind.

Sebastien Kuntz

Founder, MiddleVR

Sebastien Kuntz is a virtual reality expert with 15 years of experience. He is the founder and president of MiddleVR, a software company focused on bringing the benefits of VR to professionals. Sebastien started his career at the SNCF (French railways) working on VR training simulators. He later joined Virtools / Dassault Systèmes as the VR Lead Engineer.

Miko Olkkonen

Head of Sales, Nucler Services, Fortum

Miko has 20+ years of experience from traditional industry and international construction projects (Pulp & Paper, Energy and other industry). For the past three years Miko has worked to answer the question: “What is digitalisation and how can it improve the operations of power plants?” During this time Fortum has succeeded in transforming AR and VR “hype” technologies into practical applications that are easy to take into use in different power plants and industry facilities.

In his presentation Miko will explain the story behind why Fortum was so successful and give few practical examples from each of the seminar topics:

  • Using interactive 360 videos to get immediate payback from maintenance, projects and engineering
  • New VR-training simulators improve plant profitability through operator efficiency
  • AR-field helmet has high potential to improve safety and efficiency in maintenance, outages and plant construction.

Muuta tärkeää tietoa

Saapuminen Verkatehtaalle >

Verkatehtaan Ravintola Iso Huvilassa lounas klo 11-14. Lisäksi keskustan ravintolat 10 minuutin kävelymatkan päässä, tutustu Hämeenlinnan lounasravintoloihin>

Mikä VR mikä AR?

Virtuaalitodellisuus (eng. Virtual Reality, lyh. VR) eli keinotodellisuus on tietokonesimulaation tuottamien aistimusten avulla luotu keinotekoinen ympäristö. Virtuaalitodellisuus voi joko pyrkiä jäljittelemään jotakin todellista ympäristöä tai se voi luoda täysin kuvitteellisen ympäristön.

Lisätty todellisuus (engl. augmented reality, lyh. ar tai AR) viittaa näkymään, johon on lisätty tietokonegrafiikalla tuotettuja elementtejä ja jota käyttäjä tarkastelee läpikatseltavien näyttöjen kautta. Se on siis järjestelmä, jossa keinotekoista, tietokoneella tuotettua tietoa (kuva, ääni, video, teksti, GPS-informaatio) on lisätty näkymään todellisesta ympäristöstä.

Tapahtuma järjestetään osana Dare – From Data to reality -hanketta.

Jätä yhteydenottopyyntö

Jätä yhteydenottopyyntö, anna meille palautetta tai vinkkaa hyvästä kehityskohteesta.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

@

Ei aktiivisena viimeaikoina