Hämeenlinnan yöpymiset ennätyslukemissa –  Matkailutulo vakaana

Tutkimukset vuoden 2023 alue kohtaisista matkailutuloista sekä työllisyysvaikutuksista ovat valmistuneet. Useasta tutkimuksesta koostuva kokonaisuus on nyt entistä kattavampi, kun mukaan on saatu tärkeimpiä matkailukohteita myös Lapista ja Itä-Suomesta. Lisäksi samalla tutkimusmenetelmällä on ensimmäistä kertaa laskettu matkailijoiden jättämä tulo koko Suomeen.

Hämeenlinnan matkailun vakaa kehittyminen luo pohjan tulevaisuuden kasvulle

Hämeenlinnan matkailusektori on säilynyt vakaana haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta. Vuoden 2023 matkailutulot olivat 92,41 miljoonaa euroa (vuonna 2022 97,7 M€), mikä edustaa pientä laskua edellisvuoteen verrattuna (-5,41 %). Vaikka matkailutulossa nähtiin pieni lasku, kaupungin matkailu on osoittanut merkkejä uusista kasvun mahdollisuuksista.

Erityisen myönteistä oli yöpymisten määrän kasvu, joka kasvoi kokonaisuudessaan +2,7 % edellisvuodesta. Kotimaiset yöpymiset kasvoivat +2,4 % ja kansainväliset yöpymiset nousivat +6,4 %. Ulkomaalaisten matkailijoiden yöpymisten määrä ei ole suuri, mutta osuus on kasvusuunnassa.

Matkailun merkitys alueellisen elinvoiman rakentamisessa on tärkeä

Matkailu on tärkeä osa Hämeenlinnan alueen elinvoimaisuutta ja sen merkitys korostuu entisestään nykyisessä taloudellisessa tilanteessa. Ennen pandemiaa matkailu tuotti Suomeen vuosittain viiden miljardin euron tulot ja työllisti yli 150 000 ihmistä. Matkailualan yritykset ovat keskeisiä paikallisen talouden moottoreita, ja niiden menestys heijastuu suoraan koko alueen hyvinvointiin. Matkailuun sijoitettu euro tuo moninkertaisia hyötyjä, tukien paikallisia palveluita, tapahtumia ja asukkaiden elämänlaatua.

– Matkailu synnyttää elinvoimaa. Kaupungin merkitys matkailun edistämisessä ja eri toimijoiden yhteistyön rakentamisessa on keskeinen. Matkailutoimijoiden vahva ja saumaton yhteistyö mahdollistaa vaikuttavan markkinoinnin ja palvelutarjonnan kehittämisen. Tällä voidaan lisätä alueen vetovoimaa niin kotimaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Matkailu rikastuttaa paikallista kulttuuria ja vahvistaa kaupungin identiteettiä, tarjoten mahdollisuuksia esitellä kaupungin ainutlaatuista kulttuuria ja historiaa, toteaa Hämeenlinnan kaupungin elinvoimajohtaja Niklas Lähteenmäki.

Matkailuala on merkittävä työllistäjä myös Hämeenlinnan seudulla

– Matkailuala auttaa houkuttelemaan kaupunkiin investointeja ja osaamista, lisäksi se luo yrittäjyyttä ja uusia työpaikkoja, erityisesti nuorille ja maahanmuuttajille. Matkailu ja tapahtumat myös elävöittää ja luo elinvoimaa niin kaupunkikeskustaan kuin pitäjiin, tiivistää Linnan Kehityksen matkailuasiantuntija Outi Mertamo.

Hämeenlinna on säilyttänyt vetovoimansa

Kesän 2024 matkailukauden ennusteet antavat myös aihetta optimismiin. Vaikka kesän kokonaismyynti on ollut maltillista ja rahan käyttöä pohditaan tarkemmin, on Hämeenlinna onnistunut pitämään asemansa houkuttelevana kohteena. Erityisesti museokäyntien kasvu ja uusien palveluiden kehittäminen ovat olleet avainasemassa matkailijoiden houkuttelemisessa.

– Matkailu Hämeenlinnassa on monella tapaa kehittynyt ja vakiintunut haastavista ajoista huolimatta. Vaikka talouden realiteetit ovat monella muuttuneet, olemme onnistuneet säilyttämään kaupungin vetovoiman ja kehittämään uusia palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin, Mertamo vakuuttaa.

Hämeenlinnassa katsotaan tulevaisuuteen luottavaisin mielin ja jatketaan yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa matkailun kehittämiseksi. Kehittämistyön kautta luodaan uusia mahdollisuuksia sekä kotimaisille että kansainvälisille matkailijoille, ja näin varmistetaan kaupungin jatkuva kasvu ja elinvoimaisuus.

– Esimerkiksi Linnan Business Turnajaisten finaalissa marraskuussa 21.11.2024 nähdään lavalla paikallisia matkailutoimijoita, joiden kanssa on läpi vuoden yhdessä kehitetty uusia palveluita. Majoitustilastojenkin valossa Hämeenlinna kiinnostaa yhä enemmän myös kansainvälisesti ja kaupungin vetovoima on vahvistumassa entisestään, Mertamo kertoo.

Lisätietoja:
Outi Mertamo, matkailuasiantuntija, Linnan Kehitys, outi.mertamo@linnan.fi, puh. 050 434 7873


Tutkimukseen osallistuneet matkailualueet:
Akaa, Espoo, Eura, Forssan seutu, Hanko, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Imatra, Inari-Saariselkä, Jyväskylä ja Keski-Suomi, Järvenpää, Kainuu, Karkkila, Kirkkonummi, Kittilä, Kotkan-Haminan-Loviisan seutu, Lappeenranta, Lohja, Mikkeli, Naantali, Oulu, Pietarsaari, Pori, Porvoo, Puumala, Päijät-Häme, Rauma, Ruka-Kuusamo, Savonlinna, Seinäjoki, Siuntio, Sotkamo/Vuokatti, Taivalkoski, Tampere, Turku, Uusikaupunki, Vantaa, Varkaus, Ylläs-Kolari, Suomi, Kaupan liitto