Vinkit matkailupalveluiden tuotteistukseen ja hinnoitteluun
Tuotteistaminen auttaa tunnistamaan kohderyhmät ja luomaan heille räätälöityjä, houkuttelevia tuotteita. Säännöllinen päivitys, vastuullisuus ja digitaalinen markkinointi parantavat kilpailukykyä ja näkyvyyttä. Oikein valittu hinnoittelumalli tuo lisäarvoa sekä yritykselle että asiakkaalle. Suoramyynti tarjoaa paremman hallinnan, kun taas jakelukanavat laajentavat tavoittavuutta ja jakavat markkinointikuluja. Hyödynnä vinkit ja nosta tuotteesi kilpailukyky uudelle tasolle!
Tuotteistus
- Kohdemarkkinoiden tunnistaminen
Määritä selkeästi, kenelle tuotteesi on suunnattu ja räätälöi tuotteet vastaamaan näiden asiakkaiden tarpeita. Lue lisää kohderyhmistä Visit Finlandin kohderyhmäoppaasta.
- Tuotteen määrittäminen
Varmista, että tuote on visuaalisesti houkutteleva ja sisältö on selkeästi ymmärrettävä. Lisää vastuullisuus osaksi tuotteen tarinaa ja arvoa, mikä voi lisätä sen houkuttelevuutta ja kilpailuetua.
- Tuotteen elinkaaren hallinta
Seuraa ja päivitä tuotettasi säännöllisesti, jotta se pysyy kilpailukykyisenä ja vastaa markkinoiden muutoksiin.
- Markkinointi ja myynti
Hyödynnä digitaalisia alustoja tuotteesi näkyvyyden ja ostettavuuden parantamiseen. Lue lisää matkailun jakelukanavista.
- Monistettavuus ja skaalautuvuus
Kehitä tuotteet siten, että ne ovat helposti monistettavissa ja skaalautuvissa, mikä tukee kasvua ja tehokkuutta.
Mitä hyvä tuotekortti sisältää?
- Otsikko/tuotteen nimi
50-65 merkkiä. Käytä avainsanoja, kategorioita ja panosta selkeyteen.
- Kohokohdat, 160 -180 merkkiä
Tiivistä ja kerro ydinasiat. Kokemus on pääasia, hyödynnä tila myyvään ja hakukoneoptimoituun tekstiin. Lisää kehote toimintaan.
- Tuotteen kuvaus 800 –1000 merkkiä
Avaa ohjelman pääkohdat. Mitä lukija matkan aikana näkee ja kokee ja mistä matka koostuu. Kirjoita kohteista ja tuntemuksista, käytä avainsanoja. Puhuttele lukijaa suoraan, vältä passiivimuotoa. Käytä väliotsikkoja ja listoja.
- Muuta
Hinnat, mitä hintaan sisältyy tai ei sisälly, lisämaksusta. Maksu-ja peruutusehdot. Tarvittavat välineet ja varusteet. Kenelle matka on tarkoitettu. Mitä on tiedettävä matkaa varattaessa ja matkalle lähdettäessä.
Hinnoittelu
Tiesitkö että, hinnan vaikutus myyntiin on noin 10 kertaa tehokkaampi kuin myynninedistämistoimenpiteet?
- Tunnista ja mieti oma hinnoittelustrategiasi. Perustuuko hinnoittelu laatuun vai määrään?
- Tee hinnoittelusi perusteet näkyväksi asiakkaalle. Kerro selkeästi mitä hinta sisältää, mitä ei.
- Hyödynnä eri hinnoittelumalleja.
- Hyödynnä sesonkeja, markkina-alueita ja asiakasryhmiä.
- Tee yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa, paketoi tuotteita ja myy ristiin. Muista kuitenkin matkapakettilain rajoitukset, mikäli sinulla ei ole matkanjärjestäjäoikeuksia.
Hinnoittelumallit
- Kustannuspohjainen hinnoittelu
Hinnoittele tuotteet niin, että kaikki kustannukset katetaan ja päälle lisätään haluttu kate.
- Arvoperusteinen hinnoittelu
Aseta hinnat sen mukaan, mikä on asiakkaan kokema arvo tuotteellesi.
- Dynaaminen hinnoittelu
Käytä algoritmeja ja markkinatietoja hinnoittelun mukauttamiseen reaaliajassa kysynnän mukaan.
- Jakelukanavahinnoittelu
Huomioi eri jakelukanavien vaatimukset ja komissiot hinnoittelussasi.
- Alennukset
Käytä alennuksia taktisesti esimerkiksi tuotevarastojen hallintaan, uusien tuotteiden markkinoille tuomiseen tai kausiluonteisten vaihteluiden hyödyntämiseen.
Suoramyynti ja jakelukanavat
Suoramyynti plussat
- Hinnoittelu omissa käsissä
- Kaikki tulot omalle yrityksellesi
- Henkilökohtainen asiakaspalvelu
- Asiakastiedot yrityksesi käytössä
Suoramyynti miinukset
- Panostettava monikanavaiseen markkinointiin ja digitaaliseen löydettävyyteen, joka lisää markkinointikuluja.
- Digitaalisen liiketoiminnan kehityksen seuraaminen ja tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa vaatii paljon aikaa.
Jakelukanavat plussat
- Laaja näkyvyys ja löydettävyys
- Markkinointikulut jakelukanavalla
- Toimiva maksuliikenne
- Asiakaspalvelu asiakkaan kielellä
- Asiakkaalle tuttu ja turvallinen
Jakelukanavat miinukset
- Ei neuvotteluvaraa
- Kanava voi määrätä hinnan
- Maineriski
- Kanavalle maksettava komissio
- Asiakastiedot eivät ole hyödynnettävissä
Tarvitsetko apua tuotteistukseen ja hinnoitteluun?
Ota yhteyttä Linnan Kehityksen matkailuasiantuntija Outi Mertamoon, puh. 050 434 7873 tai outi.mertamo@linnan.fi
Vinkit matkailupalveluiden tuotteistamiseen ja hinnoitteluun on osa Elämykset esiin-hankkeen toimenpiteitä.