Go Iittala Village
Toteutusaika
1.6.2020 – 30.6.2022 (käytännössä alkanut 1.8.)
Tavoitteet ja toimenpidekokonaisuudet
Varmistetaan Iittala Villagen kasvun jatkuminen kasvustrategian ja tiekartan toimenpiteillä, jotka vaativat yhteiskehittämistä yli organisaatioiden eikä valmista toimintamallia ole. Vuosina 2017-2019 tehdyn yhteiskehittämisen tuloksiin voit tutustua täältä: i-laakso 2030 – Linnan Kehitys Oy
Toteutuksiin osallistuvat yritykset omalla kustannuksellaan roolien ja toteutustapojen selkeydyttyä.
1. Iittala Village juhlavuosi 2021 – sisältöjä ja viestintää
2021 moni taho täytti tasavuosia Iittalassa: Iittalan lasitehdas 140 vuotta, Kalvolan kirkko 100 vuotta, Designmuseo Iittala 50 vuotta, valaisintehdas I-Valo Oy 50 vuotta, Kultasuklaa 30 vuotta ja Iittalan Musiikkijuhlat 5 vuotta.
On erittäin harvinaista, että näin monta tasavuotta osuu samalle vuodelle. Hankkeen tavoitteena oli tuoda esiin juhlivia tahoja ja heidän tarinaansa Iittalan kylässä ja valjastaa juhlavuosi alueen vierailijamäärän 10% vuosittaiseen kasvutavoitteeseen.
Tähän tarvittiin koordinoitua, aktiivista ja laajapohjaista yhteisviestintää alueen tahojen ja asukkaiden ja alueellisten matkailumarkkinointi -tahojen kanssa. Iittala Villagen juhlavuoden viestintään koottiin alueellinen viestijöiden tiimi, joka toteutti aktiivista some -viestintää monen tahon toimesta juhlavuoden sisällöistä. Viestinnän työkaluja ja sisältöjä kehitettiin yhteisen runkosuunnitelman pohjalta: Iittala Villagen viestintä- ja markkinointisuunnitelman runko 23.2 (pdf)
Juhlavuodesta viestittiin aktiivisesti Iittala Villagen sivustolla www.iittalavillage.fi. Tiedotteita lähti joka kuukausi ja some –viestinnästä sovittiin vuorot.
Juhlavuonna 2021 julkaistiin myös kolmen minivideon sarja vahvistamaan mielikuvaa Iittalasta muotoilun, taiteen ja kädentaitajien kylänä ja koko perheen matkailukohteena:
Koronasta johtuen painopistettä jouduttiin muuttamaan juhlavuoden sisällöistä tapahtumien kehittämisestä ulkoilma-Iittalan ja taidereitin kehittämiseen.
Yhdessä HAMKin opiskelijoiden ja asukkaiden kanssa toteutettiin kesäksi 2021 Mobiiliohjattu tarinareitti.
2. Taidereitti
Hankkeen tavoitteena oli kehittää yhtenäisempää ja kiinnostavampaa taidereittiä juna-asemalta Lasimäelle yhdistämään kohteita toisiinsa ja luomaan kiinnostavampaa kävely-ympäristöä vierailijalle.
2021 alkuvuonna aikaansaatiin yhteistyössä Maisemasuunnittelu Tanja Niemisen kanssa Lasimäen sisäpihan alueen uudistava vihersuunnitelma. Sisäpihan alueen uudistaminen nähtiin merkityksellisenä sekä alueen brändin että vierailijoiden viihtymisen että ulkotilojen matkailullisen hyödyntämisen kannalta.
Kesäsesonkiin 2021 mennessä aikaansaatiin jo ensimmäisiä näkyviä muutoksia Iittala Villagen taidereitin alkupäässä. Alueen toimijat toteuttivat kustannuksellaan yhteisen työnjaon pohjalta sovittuja toimenpiteitä.
Kesään 2021 mennessä ehdittiin pystyttää yhtenäiset matkailijan opasteet johdattamaan vierailijat taideasemalta lasitehtaan alueen läpi Lasimäkeläiskortteliin ja edelleen Naivistien talolle. Yhtenäisten opasteiden ja pylväiden suunnitteluun ja rahoitukseen osallistui lopulta 13 tahoa Opastesuunnitelma (pdf). Jatkossa tavoitteeksi asetettiin lisätä taidetta ja elämyksellisyyttä niiden välille.
Alkuvuonna 2022 jatkettiin sitkeästi taidereitin kehittämistä, koska kohteita yhdistävää punaista lankaa ei oltu vielä löydetty. Kevään aikana aikaansaatiin Iittala Villagen taidesuunnitelma. Se syntyi alueen tahojen ideoista, joita kehittämiskumppaniksi valittu Frei Zimmer Oy mallinsi ja hankkeen projektipäällikkö toimeenpani alueellisten tahojen kanssa.
Konkretiaa taidesuunnitelmasta toteutettiin kesäsesonkiin 2022 Iittalan helmet –taidesuunnistuksen muodossa. Iittalan helmet tekee näkyväksi Iittalan kylää monipuolisena muotoilun, taiteen ja kädentaitajien kylänä. Samalla myös päivitettiin aluekarttoja luettavammiksi ja brändin mukaisiksi.
3. Luovan alan yrityskeskittymän vahvistaminen -malli public – private
Hankkeessa on toimittu kolmella tasolla: ytimenä Lasimäkeläiskortteli, joka toimii yhteistyössä laajemman Iittala Villagen toimijaverkoston kanssa kiinnittyen emokaupungin matkailun kehittämiseen ja strategiaan.
Yhteistyötahoina ovat olleet: alueen yritykset ja maanomistajat, kumppaniyritykset, oppilaitokset, kaupunkiorganisaatio sekä sisältötuotannon ja viestinnän yhteistyön osalta myös asukkaat.
Alueen kasvutavoitteita halutaan seurata tilastojen kautta.
Rahoituslähde
Hämeen ELY-keskus 70 % (62 720 €)
Kuntarahoitus 30 % (26 880 €)
(Hämeenlinnan kaupunki, Linnan Kehitys Oy)
Yhteyshenkilö
Pia Niemikotka
kehittäjä, yritys- ja kaupunkikehityspalvelut
Linnan Kehitys Oy
pia.niemikotka@linnan.fi
puh. 040 868 2087