Hämeenlinnan matkailun nykytila
Matkailutoimiala
Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) määritelmän mukaan matkailutoimialoja ovat majoitus- ja ravitsemistoiminta, matkatoimisto-, matkajärjestäjä- ja varauspalvelut -toiminta, ohjelmapalvelut, vuokraus- ja leasingtoiminta sekä henkilöliikenne.
Asiakastiedon mukaan Hämeenlinnassa on työ- ja elinkeinoministeriön määritelmän mukaan 455 matkailuyritystä (maaliskuussa 2024), mutta Linnan Kehityksen keräämään tiedon mukaan noin 350 yritystä/toimipaikkaa. Tähän lukeutuu myös kunnan omistamia toimipaikkoja, yhdistyksiä ja kaupanalan toimijoita.
- 350 yritystä
- 79 % työllistää noin 1-4 henkilöä
- 62 % liikevaihtoluokka 0-200 000 €
Lähde: Asiakastieto 01/2024
Matkailutilastot
Hämeenlinnassa käy vuosittain reilu miljoona vierailijaa. Museoissa on viime vuosina käynyt ennätysmäärät kävijöitä, vaikka vilkkaasta kotimaan matkailukesästä huolimatta koko vuoden kävijämäärät laskivat edellisvuodesta. Koronapandemian kasvatti luontokohteiden suosiota merkittävästi, mutta nyt käyntimäärät on tasaantuneet. Hämeenlinnassa on myös lukuisia tapahtumia, jotka vetävät vuosittain reilusti vierailijoita Hämeenlinnaan. Kohteiden kävijämääriin ja tilastoihin, voit tutustua matkailun tilastotyökalun avulla, johon koottu näitä tietoja.
Majoitustilastojen mukaan Hämeenlinnassa on kotimaisia yöpymisiä noin 200 000/vuosi ja ulkomaisten yöpymisiä noin 20 000/vuosi. Lisäksi Hämeenlinnassa on yli 8 000 kesämökkiä ja pienempiä majoitusyksiköitä, joiden yöpymiset eivät rekisteröidy majoitustilastoihin.
Kotimaan matkailijoista noin 65 % on vapaa-ajan matkalla ja 35 % työmatkalla. Sesonki kuukausia ovat kesäkuukaudet kesäkuusta elokuuhun. Kansainväliset matkailijat tulevat Hämeenlinnaan pääsääntöisesti Ruotsista, Saksasta ja Isosta Britanniasta.
- Matkailutilinpito 2020-2021, TEM 2023
- Tilastopalvelu Rudolf, Visit Finland
- Metsähallitus, käyntimäärät
- Museotilasto
Hämeenlinnan matkailutulo ja -työllisyysselvitys
Hämeenlinnassa matkailutuloa on mitattu vertailukelpoisesti jo vuodesta 2016 lähtien. Vuonna 2019, ennen pandemian aiheuttamia vaikutuksia matkailualaan, Hämeenlinnan matkailutulo oli 72,7 miljoonaa. Vuonna 2022 matkailutulo oli noussut merkittävästi 97,69 miljoonaan euroon. Pandemian jälkeinen kotimaanmatkailu on ollut kovassa nosteessa ja Hämeenlinna on hyötynyt tästä. Hämeenlinnan osuus koko Kanta-Hämeen matkailutulosta on yli 50 %.
Vuoden 2023 matkailutulot olivat 92,41 miljoonaa euroa (vuonna 2022 97,7 M€), mikä edustaa pientä laskua edellisvuoteen verrattuna (-5,41 %). Vaikka matkailutulossa nähtiin pieni lasku, kaupungin matkailu on osoittanut merkkejä uusista kasvun mahdollisuuksista. Erityisen myönteistä oli yöpymisten määrän kasvu, joka kasvoi kokonaisuudessaan +2,7 % edellisvuodesta.
Matkailutyöllisyys Hämeenlinnassa oli 440 henkilötyövuotta ja matkailun kokonaisvaikutukset 125,60 miljoonaa. Matkailutulosta 40 % tulee majoituksesta ja ravintolatoiminnasta, 39 % vähittäiskaupasta ja polttoainemyynnistä, 6 % liikennepalveluista ja 15 % virkistys ja muista palveluista.
Hämeenlinnan kaupunkikuvatutkimus
Hämeenlinnan kaupunkikuvatutkimus teetetään joka kolmas vuosi. Vuoden 2023 kaupunkikuvatutkimuksessa positiiviset mielikuvat Hämeenlinnasta olivat kasvaneet. Kotimaan matkailusta kysyttäessä 84 % harkitsi Hämeenlinnaa matkailukohteena ja päiväkäyntiä suunnitteli 53 % vastaajista. Hämeenlinnan tunnettuus oli tutkimuksen mukaan kasvanut, kuten myös vierailuhalukkuus. Lisäksi yhä useampi suunnitteli yöpymistä Hämeenlinnassa.
Vastaajat kuvailivat Hämeenlinnaa sanoilla rauhallinen, kaunis, viihtyisä, historiallinen, keskeinen, turvallinen, luonnonläheinen, vihreä, mukava ja ystävällinen.