Matkailutoimiala Suomessa
Vuonna 2021 matkailualalla toimi yli 38 000 yritystä, joiden työllisyysvaikutus oli lähes 85 000 henkilöä (htv). Toimialan yrityksillä liikevaihtoa kertyi 13,8 miljardia euroa. Matkailun kokonaiskysyntä oli 11,5 miljardia euroa ja osuus Suomen bruttokansantuotteesta 1,6 prosenttia.
Kotimaanmatkailu lisääntyi koronapandemian myötä ja säilytti vuonna 2022 suosiotaan, vaikka matkustus ulkomaille oli jo avautunut. Ulkomaisten matkailijoiden määrä jäi noin 30 prosenttia vuoden 2019 määrästä.
Koronapandemia ja siihen liittyneet rajoitus- ja sulkutoimet aiheuttivat yrityksille merkittäviä haasteita. Yritysten liikevaihto laski ja henkilöstöä lomautettiin ja irtisanottiin. Osa yrityksistä pystyi sopeuttamaan toimintaansa pandemian tuomiin muutoksiin melko nopeasti, mutta osalla elpyminen on edelleen keväällä 2023 kesken.
Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan toi toimialalle uusia haasteita, kuten energian ja tuotantopanosten hinnan nousun. Osaavan työvoiman saatavuudessa oli jo ennen pandemiaa haasteita ja tilanne on heikentynyt edelleen.
Kuluttajat arvostavat ympäristöä ja sosiaalista hyvinvointia, minkä takia he suosivat vastuullisia palveluita. Vähähiilisten liikkumismuotojen kehittäminen on avainasemassa matkailualan kestävän kasvun tukemisessa. Digitaalisia ratkaisuja on otettu käyttöön, mutta kehitettävää on edelleen. Datatalouden hyödyntäminen tuo yrityksille uusia kasvumahdollisuuksia.
Suomen matkailustrategian painopisteet
- Kestävyydestä Suomen matkailun kilpailuvaltti
- Matkailualan digitalisointi
- Matkailun kasvua tukeva saavutettavuus
- Kilpailukykyä tukevan toimintaympäristön varmistaminen
Järvi-Suomi
Visit Finland on määritellyt Suomen matkailun kärjet ja myös omat kärjet Järvi-Suomelle, johon Hämeenlinnakin kuuluu. Lakelandin eli Järvi-Suomen teemat ovat hyvinvointimatkailu, luontoaktiviteetit, kulttuuri ja paikallisuus, joihin Hämeenlinnassakin on sisällöllisesti helppo kiinnittyä.
Kohdemarkkinaksi on määritelty saksankielinen Eurooppa ja Ruotsi, lisäksi toissijaisiksi kohdemarkkinoiksi Iso-Britannia, Ranska, Venäjä ja Japani.
Maakunnan matkailua ja kansainvälistymistoimenpiteitä koordinoidaan Western Lakeland Kanta-Häme –hankkeessa vuoden 2021 loppuun asti. Hämeen liitto on sitoutunut Lakeland- yhteistyöhön yhdeksän maakunnan kanssa; Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Kainuu, Kanta-Häme, Keski-Suomi, Pirkanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Päijät-Häme.
Maakunnan ja seutukuntien matkailun kärjet (Let’s go Tavastia –hanke)
Visit Häme – ilme, verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat ovat Hämeen liiton omistuksessa. Kanavien sisältö tuotetaan Western Lakeland Kanta-Häme- hankkeessa.
- Visit Häme materiaalit
- Visit Häme verkkosivut
- Visit Häme sosiaalisenmedian kanavat: Facebook, Instagram, LinkedIn, TripAdvisor, YouTube.
- Kanta-Hämeen kuvapankki