Digitaalinen asiakaspolku – Hämeenlinnan seutu
Digitaalisen asiakaspolun avulla luodaan kysyntää, kasvatetaan myyntiä ja sitoutetaan asiakkaista. Matkailuyritysten on syytä varmistaa oma näkyvyys digitaalisen asiakaspolun eri vaiheissa. Käy läpi alla oleva tarkastuslista ja testaa yrityksesi näkyvyys Visit Finlandin digivalmiuskyselyn avulla. Testin tuloksena saat konkreettiset ehdotukset mihin kannattaa seuraavaksi paneutua!
Luodaan kysyntää- monikanavainen löydettävyyys
Unelmointi
- Aktiivinen oman, maksetun, lainatun ja ansaitun median käyttäminen
- Blogit, verkkojulkaisut ja vaikuttajayhteistyö
- Digitaalisen löydettävyyden varmistaminen (SEO)
- Laaja hakusanojen hyödyntäminen hakukoneoptimoinnissa
- Hakukoneoptimoinnilla verkkosivuston saavutettavuus ja suoriutumiskyky
- Ulkoisten ja ristiinlinkitysten linkkien määrän kasvattaminen
- Ristiinlinkitys yhteistyökumppaneiden kanssa
- Varmista sivuston linkitys kaikissa ulkoisissa näkyvyyskanavissa: Facebook, Instagram, Google Business -yrityskortti, TripAdvisor, yms.
- Analytiikan asentaminen omille sivuille ja verkkokauppaan
- Google näkyvyyden varmistaminen teksti-, kuva- ja videohauissa Google Business –yrityskortin avulla.
- Huomioi myös muut hakukoneet: Bing, Yahoo, Safari
- Unelmointivaiheessa haku keskittyy sisältöön enemmän kuin sijaintiin. Verkkohaut: luontoretkikohteet, Kaupunkiloma Suomi, maaseutumatkailu, junalla lomalle, perhelomakohde Suomi
- Sosiaalisen median laadukas sisältö ja aktiivinen käyttö
- Huolellinen kanavien valinta kohderyhmien mukaan Facebook, Instagram, YouTube, TikTok
- Monipuolinen #hastagien käyttö
- Laadukkaat ja houkuttelevat kuvat
Suunnittelu
- Digitaalisen löydettävyyden varmistaminen vähintään suomeksi ja englanniksi (SEO)
- Verkkohaut: hotelli Hattula, tapahtuma Janakkala, nähtävyydet Hämeenlinna, tekemistä lapsiperheille Hämeenlinna, TOP 10 nähtävyydet Hämeenlinna
- Näkyvyys aluesivuilla visitfinland.com, visithame.fi, visithameenlinna.fi, hattula.fi ja janakkala.fi.
- Näkyvyys reittipalveluissa luontoon.fi, Outdoor Active yms.
- Asiakaskokemuksen varmistaminen omilla verkkosivuilla = käytettävyys, luotettavuus, turvallisuus
- Verkostojen hyödyntäminen – ristiinlinkitykset
- Asiakkaan palvelu verkossa – linkitys aluesivuille ja muihin ympärillä oleviin palveluihin
- Analytiikan tutkiminen
- Mistä kävijät, mitä tekevät, kauanko viipyvät, mistä tulevat ja paljonko maksavat?
- Google Business -yrityskortin avulla näkyvyys Google Travel -palvelussa
- Ostopolulle ohjaaminen suoraan suunnittelusta varaukseen
- Linkityksistä huolehtiminen
- Sivuston sisäiset linkit asiakaspolun jatkuvuuden varmistamiseksi
- Nosta esiin asiakkaiden arviot ja palautteet omiin kanaviin.
Kasvatetaan myyntiä – monikanavainen ostettavuus
Varaus/osto
- Ostettavuuden tai varattavuuden varmistaminen vähintään suomeksi ja englanniksi
- OTA kanavat: Expedia, Booking.com, Hotels.com, BookingPoint yms.
- Jakelijat: HotelBeds, Viator, GetYourGuide yms.
- Matkanjärjestäjä yhteistyö
- Yritysten omat verkkokaupat – käytettävyys, luotettavuus, turvallisuus
- Tuotetietojen riittävä ja laaja esittely
- Riittävän laajat maksuvaihtoehdot
- Asiakaspalvelun järjestäminen verkossa oston/varauksen aikana
- Omatoiminen UKK-sivu
- Ohjattu Chat/Chatbot
- Yhteydenottolomake
- Pikaviestimet
- Puhelin ja sähköposti
- Huom! Laita aina asiakaspalvelun ensisijainen tieto asiakkaalle huomiopaikkaan!
- Asiakaspalvelun vasteaika max. 24 h
- Hyödynnä automaattivastaukset
- Myynnin seuranta, konversiot, tilausten määrä ja markkinointikustannus per asiakas
Kokemus
- Ylitä asiakkaan odotukset!
- Varmista että asiakkaan odotukset (mielikuvat, viestintä, suosittelut) vastaavat asiakkaan kokemusta digitaalisissa kanavissa ja paikan päällä.
- Palvelukokemuksen laadun varmistaminen (palvelu, ympäristö, toteutus ja pienet yksityiskohdat)
- Asiakaspalvelijoiden suositukset
- Ostettavuuden varmistaminen viipymän aikana
- Alueen muut palvelut
- Oma lisämyynti
- Paikalliset Google haut: ravintola Hämeenlinna, museo Hämeenlinna, tapahtuma Janakkala, nähtävyys Hattula.
- Näkyvyys aluesivuilla visithame.fi, visithameenlinna.fi, hattula.fi ja janakkala.fi.
- Näkyvyys suosittelupalveluissa: TripAdvisor, Google, Yelp
- Asiakaskokemuksen mittaaminen arvioiden tai palautteiden avulla
- Palautteisiin kannustaminen palvelutapahtuman aikana
- Asiakaspalvelun järjestäminen (omatoiminen ja ohjattu)
Asiakkaan sitouttaminen ja suosittelut lisäävät omaa näkyvyyttä
Jako
- Kanta-asiakkuus ja asiakkaan sitouttaminen
- Jakamiseen ja suositteluun kannustaminen.
- Fyysisesti paikan päällä
- Jälkimarkkinointi – kiitä asiakasta aktiivisesti ja pyydä palautetta
- Mahdollista palautteen antaminen kotisivuilla ja verkkokaupassa: yhteydenottolomake, arviointi-/palautelomake, sähköposti, Google Business, TripAdvisor-arvostelu upotukset.
- Sähköpostin allekirjoitus
- Some jaot ja #hastagien käyttö Facebook, Instagram, YouTube, TikTok
- Varmista, että omissa kanavissa on somejako painikkeet näkyvillä.
- Kannusta jakamaan ja kasvata jakojen määrää.
- #hashtag käyttö yhdessä alueen ja muiden yritysten kanssa
- Hyödynnä arvostelut ja suosittelupalvelut Facebook, Google Business, TripAdvisor, yms.
- Seuraa palautteita, vastaa niihin ja kehitä omaa toimintaa!
- Palautteiden laadun seuraaminen
Testaa yrityksesi näkyvyys Visit Finlandin digivalmiuskyselyn avulla!
Saat kuvan näkyviin suurempana klikkaamalla kuvaa.