Hämeenlinnan kesäkauden matkailudata 2022
Osana matkailun kehittämistä halutaan ymmärtää paremmin Hämeenlinnan matkailuelinkeinoa, saada tarkempaa tietoa matkailijamääristä ja matkailun tulovaikutuksista sekä ymmärtää paremmin kehittämisen kohtia.
Tiedot Hämeenlinnaan suuntautuvasta matkailusta perustuvat reaaliaikaiseen Salmi Platform matkailuanalytiikan työkaluun, jota kerättiin Hämeenlinnassa kesäkuu-elokuu välisenä aikana. Analytiikkatyökalu koostaa dataa useasta eri tietolähteestä ja yhdistää sitä muun muassa Telian operaattoridataan. Matkailukysely toteutettiin ensimmäisen kerran 2021.
Hämeenlinnaan saapuvista matkailijoista merkittävä osa tulee pääkaupunkiseudulta. Lähimatkailu korostuu ja matkailijat ovat kokonaisuutena pääosin ympäröivistä isoista kaupungeista ja kunnista Etelä-Suomen alueelta. Telian operaattoridatasta poistetaan tilastoanalyysien ja laskentakaavojen avulla työmatkaliikenne, sekä paikallisten asiointiliikenne. Operaattoridatan tieto jaetaan paikallisiin, päiväkävijöihin ja yöpyviin matkailijoihin. Paikallisiksi on laskettu myös Hattulan ja Janakkalan kuntien asukkaat.
Hämeenlinna on ollut yksi ensimmäisistä kaupunkikohteista Tampereen ja Kuopion ohella, missä analytiikkaa on käytetty matkailun kokonaiskuvan selvittämiseen.
Kokonaiskävijämäärä kesä-elokuu 2022
Matkailijoita 979 772
Päiväkävijöitä 325 045
Yöpymisiä 654 727
Matkailutulo ja rahankäyttö
- Kokonaismatkailutulo 104 966 353 €
- Keskimääräinen matkailutulo 107,13 €/hlö
- Päiväkävijän rahakäyttö ka 114,01 €/hlö
- Yöpyjän matkailijan rahankäyttö ka 103,72 €/hlö
- Majoitukseen, ravintolapalveluihin ja ostoksiin käytetään eniten rahaa.
Päiväkävijöiden rahan käyttö on datan perusteella suurempi johtuen siitä, että yöpyvistä matkailijoista iso osa on mökkiläisiä ja sukulaisilla tai tuttavilla vierailevia, jolloin majoittumisen kulut ovat pienet ja rahaa käytetään vähemmän.
Vastaajien suositteluhalukkuus on erittäin hyvä
Osana analytiikkatyökalua matkailijoille toteutettiin verkkopohjainen kyselytutkimus, johon saatiin vastauksia 1474 kpl. Kyselyn avulla saatiin tietoja viipymästä, majoitusmuodosta, matkaseurasta ja matkustusmotiiveista. Kysely sisälsi myös avoimet kysymykset, joiden kautta saatiin palautetta ja kehitysehdotuksia.
Edellisvuoden tapaan erityisen tyytyväisiä oltiin Hämeenlinnan kauneuteen, siisteyteen sekä lämminhenkiseen palveluun. Positiivista palautetta keräsivät myös Hämeen linna ja Vankila, luonto- ja kulttuurikohteet, puistot istutuksineen, ravintolat, rantareitti sekä hyvät ja edulliset parkkipaikat.
Eniten tyytymättömyyttä aiheuttivat liikkeiden lyhyet aukioloajat. Selkeästi toivotuin lisäpalvelu oli pyörävuokraus sekä luonto-, pyörä- ja melontareitit ja niiden viestintä.
Matkailijoiden kokonaistyytyväisyys oli kouluasteikolla hyvä, 8,25 ja matkailijat ovat myös valmiita suosittelemaan Hämeenlinnaa matkailukohteena.
Kaipaatko lisätietoa matkailuanalytiikan tuloksista?
Ota yhteyttä matkailuasiantuntija Outi Mertamoon.