Matkailun kehittämisen toimenpiteet 2022
Vuosi 2022 oli toinen matkailutoimialan kehittämisen vuosi Linnan Kehityksessä. Kuluneen vuoden aikana luotiin toimivia käytäntöjä ja vakiinnutettiin matkailun kehittämisen toimenpiteitä. Lisäksi Linnan Kehitys oli mukana käynnistämässä isoja matkailun projekteja, kuten esimerkiksi Aulanko Masterplan -yleissuunnitelmaa yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin kanssa.
Vuosi 2022 oli toinen matkailutoimialan kehittämisen vuosi Linnan Kehityksessä. Kuluneen vuoden aikana luotiin toimivia käytäntöjä ja vakiinnutettiin matkailun kehittämisen toimenpiteitä. Lisäksi Linnan Kehitys oli mukana käynnistämässä isoja matkailun projekteja, kuten esimerkiksi Aulanko Masterplan -yleissuunnitelmaa yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin kanssa.
Tässä kooste matkailun kehittämisen toimenpiteistä vuonna 2022:
Matkailuyritysten liiketoiminnan kehittäminen
Linnan Kehityksen toiminnan keskiössä on matkailun kehittäminen yrityskehittämisen keinoin. Toimijoiden tuotteet ja palvelut sekä niiden löydettävyys verkosta on elintärkeää koko Hämeenlinnan matkailun menestymisen kannalta. Vuoden aikana onkin järjestetty monia valmennuksia yritysten oman toiminnan, digitaalisen näkyvyyden ja tuotteiden ostettavuuden kehittämiseksi sekä sparrattu toimijoita yrityskäynneillä.
Linnan Business Turnajaisten KASVUsarjaan 2022 osallistui 12 matkailutoimialan yritystä. Koko vuoden kestäneessä valmennusohjelmassa kehitettiin sekä yritysten osaamista että tuotteita isoja harppauksia eteenpäin.
Toimenpiteitä:
- Mahdollisuuksien avaaminen ja viestiminen toimijoille
- Tuotekehitys uusille kohderyhmille ja markkinoille
- Digitaalisen näkyvyyden ja ostettavuuden edistäminen
- Hämeenlinnan seudun digitaalinen asiakaspolku kuva ja vinkit toimijoille
- Hämeenlinnan seudun kuntien BookingPoint -verkkokauppayhteistyö
- Yhteistyö Scandic Aulangon kanssa paikallisten aktiviteettituotteiden ostettavuuden edistämiseksi
- Valmennukset, koulutukset ja sparraukset
- Yritystapaamiset, 88 kpl
- Matkailun aamukahvit kuukausittain
- Tilaisuuksia ja valmennuksia toimijoille, yhteensä 27 kpl
- Seutuseminaari yhteistyössä Hattulan ja Janakkalan kanssa
- Kehittämisohjelma Linnan Business Turnajaiset
- 12 yritystä, joista 6 finalistia
- 5 valmennuspäivää
- 36 sparraustuntia
- Matkailun työvoiman saatavuuden edistäminen
- Suoraa yrityskohtaista apua matkailutoimijoille työvoiman saatavuusongelmaan
- Pitäjien rekrytilaisuudet 3 kpl
- Matkailun KoulutusPARKKI -tilaisuus 21.4.
- Oppilaitosyhteistyö
- Amazing Business Race – työnantajamielikuvan markkinointikampanja
- Kehittämishankkeet, joissa ollut myös useita toimenpiteitä yrityksille.
Vastuullisuus ja terveysturvallisuus
Matkailun vastuullisuus ja terveysturvallisuuden huomioiminen on noussut erityisen tärkeäksi viime vuosina ja näistä teemoista on viestitty aktiivisesti matkailutoimijoille. Vastuullisuusteemaa on kehitetty yhdessä Hämeenlinnan seudun kuntien kanssa ja se on ollut esillä monissa eri tilaisuuksissa. Lisäksi yrityksille on järjestetty vastuullisuusvalmennuksia, kuten valmennuspolku Visit Finlandin Sustainable travel Finland – merkin saavuttamiseksi, joka toimii yhtenä kansainvälistymisen edellytyksenä.
Toimenpiteitä:
- Sustainable travel Finland (STF) –merkin valmennukset ja viestintä toimijoille: vastuullisuusvalmennukset 3 kpl helmi-maaliskuussa, kokonaisuudessa mukana 13 yritystä Hämeenlinnan seudulta
- Yrityskohtaiset sparraukset
- Vastuullisuuspolku – viiden kerran valmennuskokonaisuus: toteutettu verkkovalmennuksena yhteistyössä Kanta-Hämeen muiden seutujen kanssa, 34 osallistujaa
Destinaatioiden kehittäminen ja verkostojen edistäminen
Hämeenlinnasta löytyy monia matkailudestinaatioita, joissa on omat erityisyytensä ja verkostonsa. Näitä ovat muun muassa Linnanniemen alue, Aulanko, Ahvenisto, Tiilaakso, Iittala ja hämeenlinnalaisten ravintoloitsijoiden oma verkosto. Linnan Kehitys on kutsunut kokoon ja sparrannut eri verkostoja ja auttanut kehittämään esimerkiksi niiden yhteisviestintää.
Toimenpiteitä:
- Destinaatioiden yhteisviestintä, kehittäminen ja verkostojen edistäminen
- Pitäjien identiteetin vahvistaminen ja kehittäminen.
- Pitäjien matkailuillat yhdessä Hämeenlinnan kaupungin viestinnän kanssa, 5 kpl
- Aulanko Masterplan työn käynnistäminen.
- Ahveniston moottoriradan uuden toimijan kilpailutusvalmistelut
- Evon uusi aika -hanke ja siihen liittyvien verkostojen kehittäminen
- Ravintolatoimijoiden verkostoituminen ja yhteisviestintä
- Yhteisviestinnän ja kaupunkimarkkinoinnin tuloksena artikkeli Hämeenlinnasta nousevana ravintolakaupunkina Mondo-lehdessä helmikuussa 2022
Kansainvälistyminen
Hämeenlinnalla on erinomaiset mahdollisuudet kasvattaa matkailuaan kansainvälisillä markkinoilla. Kansainvälistyminen vaatii kuitenkin pitkäjänteistä työtä ja erityisesti yhteistyötä Suomen muiden matkailualueiden kanssa. Vuonna 2022 Hämeenlinnassa otettiin ensimmäiset konkreettiset askeleet kansainvälistymisen edistämiseksi pandemian jäljiltä, ja toimenpiteitä tehdään myös Kanta-Hämeenä yhdessä Forssan seudun sekä Riihimäen seudun kanssa.
Toimenpiteitä:
- Visit Finland Lakeland yhteistyö ja sen koordinointi Hämeessä.
- Visit Finland Helsingin suuralueyhteistyö ja sen koordinointi.
- Helsingin Tekijät -verkostoyhteistyö ja tilaisuudet.
- Myynninedistämistoimenpiteet toimijoiden kanssa
- FAM tripit matkanjärjestäjille ja median tutustumismatkat
- Svensk Golf mediamatka 15.-17.6.2022
- JATA delegaation suomen vierailu ja käynti Hämeenlinnassa 27.8.2022
- Japan Edu travel FAM 19.-20.9.2022 Kanta-Häme/Forssan seutu
- Korea Edu travel FAM 20.-21.9.2022 Kanta-Häme/Hämeenlinnan seutu
- Workshopit, messut ja myyntimatkat
- Midnight sun workshop 7.-8.6.2022, 22 tapaamista kansainvälisten matkanjärjestäjien kanssa
- Matkanjärjestäjäyhteistyö
- FAM tripit matkanjärjestäjille ja median tutustumismatkat
- Kansainvälinen markkinointikampanja yhdessä koko Lakeland-alueen yhdeksän maakunnan, Visit Finlandin ja Finnlinesin kanssa.
- Viestintä Visit Finlandin suuntaan: alueen uutiset ja uutuudet
- Visit Häme –kanavien viestintä yhteistyössä muiden seutujen kanssa
- Visit Hämeenlinnan englanninkielisen verkkosivun kehittäminen
Viestintä matkailutoimijoille ja sidosryhmille
Luottamusta matkailutoimijoiden suuntaan rakennetaan avoimella viestinnällä ja keskustelulla. Matkailutoimialalle viestitään aktiivisesti muun muassa sosiaalisessa mediassa ja matkailun uutiskirjeen avulla. Matkailun aamukahvitilaisuudet ovat keränneet kuukausittain kymmeniä osallistujia ja myös muissa Hämeenlinnassa järjestetyissä matkailuun liittyvissä tilaisuuksissa ja yleisökeskusteluissa matkailutoimialan kehittämisen näkökulma on ollut aktiivisesti edustettuna.
Viestintä kaupungin ja muiden sidosryhmien kanssa on tärkeä osa matkailun kehittämistä, ja sitä on pyritty lisäämään myös kaupunkiorganisaation ja poliittisten päättäjien suuntaan. Matkailuasiantuntijan työhön kuuluukin merkittävästi matkailutoimialan näkemyksen mukaan tuominen erityisesti kaupungin sisäisissä projekteissa.
Kaupunkimarkkinoinnilla rakennetaan ja vahvistetaan Hämeenlinnan tunnettuutta ja vetovoimaa. Matkailutarjoomalla on tärkeä rooli houkuttelevuuden rakentamisessa. Linnan Kehityksen kaupunkimarkkinointitiimi vastaa kaupunkimarkkinointikampanjoiden lisäksi myös Visit Hämeenlinnan verkkosivusta sekä sosiaalisen median kanavista.
Datan kerääminen ja tiedolla johtaminen
Matkailun edistämisessä, kuten kaikessa muussakin kehittämisessä, on tärkeää saada kattavat tiedot päätöksenteon ja toimenpiteiden valinnan tueksi. Näin resurssit saadaan kohdennettua oikein ja järkevästi. Matkailun nykytila kartoitettiin keväällä 2021 ja tiedon keräämistä jatketaan osana matkailun kehittämistä.
Matkailutoimijoille oleellista tutkimustietoja ja tilastoja kootaan verkkosivuille. Lisäksi Hämeenlinnan omasta tilastotyökalusta näkee helposti tärkeimmät toimialan tilastot, sekä Hämeenlinnan matkailun tunnuslukuja. Salmi Analytics matkailuanalytiikkaa on kerätty nyt kahtena vuonna.