Matkailun jakelukanavat
Digitaalisuus on muuttanut matkailun jakelukanavia. Jakelukanavia ja erilaisia näkyvyys- ja myyntialustoja tulee jatkuvasti lisää. Toimijoiden on tärkeä tarkastella omaa toimintaansa kriittisesti ja pohtia missä kanavissa yrityksen kohdeasiakkaat ovat eli mistä heidät tavoitetaan.
Visit Finland on selvittänyt Suomessa käytössä olevia jakelukanavia ja varausjärjestelmiä. Tutustu eri selvityksiin ja valmennuksiin, kun lähdet kartoittamaan itsellesi sopivia jakelu- ja myyntikanavia.
Matkailun jakelukanavat opas ja materiaaleja yrittäjän avuksi
Lisää näkyvyyttä matkailuyrittäjille DataHubin kautta
DataHub on Visit Finlandin valtakunnallinen tietokanta, johon suomalaiset matkailupalveluja tuottavat yritykset voivat rekisteröityä ja tallentaa tietoa yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista. Tietoja tuodaan rajapinnan kautta eri sivustoille. Tietojen lisääminen on maksutonta ja omia tietoja pääsee koska tahansa muokkaamaan itse.
DataHubia hyödyntävät kanavat Hämeenlinnassa
Hämeenlinnassa jo useampi eri kanava hyödyntää Visit Finlandin Datahubista haettavia tietoja. Lisäämällä omat tuotetietosi DataHubiin, saat näkyvyyttä näissä kanavissa:
- Visit Hämeenlinna (EN)
- Visit Häme –sivusto (FI/EN/SV/RU)
- Visit Lakeland –sivusto (EN/DE)
- Visit Finland –sivusto (EN/SV/DE/FR/ES/IT/ZH/JA/RU)
- Visit Finland Travel Trade –sivusto (EN)
- Finland Travel Pro – e-learnig alusta (EN)
- Localtys –sivusto (FI/EN)
- Ravlling – sivusto (EN)
Näiden sivustojen lisäksi Visit Finland käyttää DataHubin tuotetietoja omissa kampanjoissaan. Suosittelemme kaikille Hämeenlinnan matkailuyrityksille tuotetietojen lisäämistä DataHubiin, joka on täysin ilmainen käyttää. Monikanavainen digitaalinen näkyvyys lisää yrityksen löydettävyyttä ja kasvumahdollisuuksia.
Ohjeita DataHubin käyttöön löydät täältä.
Mikäli kaipaat apua rekisteröitymiseen ja oman tuotteen lisäämiseen, niin ota yhteyttä Linnan Kehityksen Annamariaan: annamaria.laine@linnan.fi
Yritys- ja ryhmämyynti mahdollisuudet
Yritystapahtuma-, kokous- ja ryhmätoimijoille on tarjolla erilaisia mahdollisuuksia lähteä markkinoimaan ja myymään Hämeenlinnan kohteita yksin tai yhdessä. Tutustu alla oleviin toimijoihin ja heidän tarjoamiin tapahtumiin ja toimenpiteisiin. Lähde mukaan sinulle parhaiten sopiviin tapahtumiin yksin tai yhteistyökumppaneiden kanssa yhdessä!
Hämeenlinna kokous & kongressi
Hämeenlinna kokous & kongressi on vuonna 2023 aloittava Hämeenlinnan myynti- ja markkinointipalvelu, joka keskittyy nimenomaan erilaisten yritystapahtumien, kokousten ja kongressien houkuttelemiseen kaupunkiin. Myyntipalvelu lähestyy aktiivisesti b2b-kohderyhmän toimijoita valtakunnallisesti ja myöhemmin myös kansainvälisesti, auttaen asiakkaita maksutta kartoittamaan kaupungista tilaisuuksilleen parhaiten sopivat tilat ja muut tarvittavat palvelut, kuten majoitukset, kuljetukset, oheisohjelmat, ravintopalvelut, ostoskohteet jne.
Verkkosivumme www.hameenlinnakongressi.fi avautuvat helmi-maaliskuun 2023 aikana.
Lisätiedot: Karita Toivanen, puh. 040 566 1662, karita.toivanen@hameenlinnakongressi.fi
Kokouspiste
Kokouspiste on kokousten ja yritystapahtumien myyjä, joka tarjoaa asiakkaille kaikki tarvittavat palvelut yhtenä kokonaisuutena. Kokouspiste järjestää myös monia erilaisia myynnin ja verkostoitumisen tilaisuuksia kokoustoimijoille ja asiakkaille. Alla esimerkki toimenpiteistä, joihin Hämeenlinnan toimijat voivat osallistua yhdessä tai erikseen ja kasvattaa omaa myyntiään.
- Kokouspisteen uutiskirje kerran kuukaudessa
- Kokouspisteen omat messut
- Kokouspisteen tutustumismatkat
- Kokouspisteen Brekutilaisuudet Helsingissä ja virtuaaliset iltapäiväkahvit
- Kokouspisteen soittokampanja kokoustoimijoille.
Suoma ry
Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry toteuttaa Suoma-kiertueen kaksi kertaa vuodessa Ykkösmedian kanssa. Suoma-kiertue on kotimaan ryhmämatkailuun keskittyvä myyntitapahtuma. Myyjinä tapahtumissa on matkailupalveluita tarjoavia yrityksiä ja vieraiksi on kutsuttu yhdistyksiä, järjestöjä ja seuroja sekä yritysten sihteerejä ja kokouksista vastaavia henkilöitä.
Suomen matkailumarkkinointi Oy
Suomen matkailumarkkinointi (Sumama) järjestää erilaisia myyntitapahtumia suomessa ja ulkomailla. Vuosittain järjestetään RYMY ryhmämyyntipäivät tapahtuma, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat etukäteen sovittujen tapaamisaikataulujen puitteissa. Ostajina tilaisuuksissa on suomalaisia matkatoimistoja, liikennöitsijöitä ja matkanjärjestäjiä. Myyjinä tapahtumissa on matkailupalveluiden tuottajia.