Matkailun jakelukanavat
Digitaalisuus on muuttanut matkailun jakelukanavia. Jakelukanavia ja erilaisia näkyvyys- ja myyntialustoja tulee jatkuvasti lisää. Toimijoiden on tärkeä tarkastella omaa toimintaansa kriittisesti ja pohtia missä kanavissa yrityksen kohdeasiakkaat ovat eli mistä heidät tavoitetaan.
Visit Finland on selvittänyt Suomessa käytössä olevia jakelukanavia ja varausjärjestelmiä. Tutustu eri selvityksiin ja valmennuksiin, kun lähdet kartoittamaan itsellesi sopivia jakelu- ja myyntikanavia.
Matkailun jakelukanavat opas ja materiaaleja yrittäjän avuksi
Kanta-Hämeen verkkokauppa ja OTA-kanavasuositukset 2025
Lisää näkyvyyttä matkailuyrittäjille DataHubin kautta
DataHub on Visit Finlandin valtakunnallinen tietokanta, johon suomalaiset matkailupalveluja tuottavat yritykset voivat rekisteröityä ja tallentaa tietoa yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista. Tietoja tuodaan rajapinnan kautta eri sivustoille. Tietojen lisääminen on maksutonta ja omia tietoja pääsee koska tahansa muokkaamaan itse.
DataHubia hyödyntävät kanavat Hämeenlinnassa
Hämeenlinnassa jo useampi eri kanava hyödyntää Visit Finlandin Datahubista haettavia tietoja. Lisäämällä omat tuotetietosi DataHubiin, saat näkyvyyttä näissä kanavissa:
- Visit Hämeenlinna (EN)
- Visit Häme –sivusto (FI/EN)
- Visit Lakeland –sivusto (EN/DE)
- Visit Finland –sivusto (EN/SV/DE/FR/ES/IT/ZH/JA/RU)
- Visit Finland Travel Trade –sivusto (EN)
- Finland Travel Pro – e-learnig alusta (EN)
- Localtys –sivusto (FI/EN)
Näiden sivustojen lisäksi Visit Finland käyttää DataHubin tuotetietoja omissa kampanjoissaan. Suosittelemme kaikille Hämeenlinnan matkailuyrityksille tuotetietojen lisäämistä DataHubiin, joka on täysin ilmainen käyttää. Monikanavainen digitaalinen näkyvyys lisää yrityksen löydettävyyttä ja kasvumahdollisuuksia.
Mikäli kaipaat apua rekisteröitymiseen ja oman tuotteen lisäämiseen, niin ota yhteyttä Linnan Kehityksen Annamariaan: annamaria.laine@linnan.fi