Kansainväliset matkanjärjestäjät tutustuivat Hämeen matkailutarjontaan Midnight Sun Workshopissa Rovaniemellä

Linnan Kehityksen matkailuasiantuntija Outi Mertamo ja matkailu- ja yrityskoordinaattori Annamaria Laine osallistuivat Visit Finlandin, Finnairin ja Visit Rovaniemen yhteistyössä järjestämään Midnight Sun Workshop -myyntitapahtumaan Rovaniemellä 11.-12.6. Tapahtumaan kokoontui noin 330 matkailun ammattilaista, joista yli 100 oli matkanjärjestäjiä ja matkatoimistoja ympäri maailmaa. Tapahtumaan osallistuttiin Elämykset esiin –hankkeen kanssa testaten erilaisten elämysten kiinnostavuutta kansainvälisillä markkinoilla.

26 matkanjärjestäjätapaamista useista eri kohdemaista

Workshopin myyntipäivä koostui matkanjärjestäjätapaamisista, joita sekä myyjät että ostajat saivat varata etukäteen. Outin ja Annamarian tapaamiskalenteri oli täynnä jo ennakkoon, ja siitä huolimatta paikan päällä saatiin muutama tapaaminen lisää. Yhteensä tapaamisia oli 26. Erona aiempiin myyntitapahtumiin tapaamisia oli sovittu laajemmin eri kohdemarkkinoiden edustajien kanssa testimielessä. Yleensä tapaamisia on ollut pääasiassa saksankielisen Euroopan sekä Japanin myyjien kanssa. Tällä kertaa tavattiin matkanjärjestäjiä Iso-Britanniasta, Italiasta, Ranskasta, Espanjasta, Saksasta, Sveitsistä, Alankomaista, Belgiasta, Australiasta, USA:sta ja Japanista.

Osa tavatuista matkanjärjestäjistä ei ollut aiemmin käynyt Suomessa tai myi matkoja Suomeen lähinnä talviaikaan. Kaikkia yhdisti halu laajentaa markkinoita uusille alueille ja talven lisäksi myös kesäaikaan. Monet etsivät helposti saavutettavia uusia elämyksiä asiakkaille Etelä-Suomen alueelta. Matkanjärjestäjätapaamisissa korostui myös se, että ryhmämatkoja järjestetään yhä vähemmän. Ainoastaan yksi tavatuista matkanjärjestäjistä järjesti matkoja ryhmille; kaikki muut järjestivät matkoja yksittäisille matkailijoille, pariskunnille, perheille tai pienille, alle 12 henkilön ryhmille. Aiempaa enemmän matkanjärjestäjillä oli selkeitä kohderyhmiä, kuten lapsiperheet, pyörämatkailijat tai nuoret.

Paikalliset elämykset kiinnostavat eniten

Elämykset esiin –hankkeessa on kartoitettu maaseudun elämyksiä. Matkanjärjestäjille esiteltiinkin aiempaa enemmän erilaisia paikallisia elämyksiä, joilla houkutellaan heitä alueelle ja käyttämään sitten myös muita matkailupalveluja. Matkanjärjestäjien kohderyhmästä riippuen eri elämykset kiinnittivät heidän huomionsa. Erikoisemmat aktiviteetit, kuten jooga luonnossa tai metsäkävely aasien kanssa, herättivät enemmän kiinnostusta kuin perinteiset aktiviteetit, joita kaikki muutkin alueet tarjoavat. Paikallisen elämän kokeminen – meille suomalaisille tylsät arkirutiinit – kiinnostavat aivan erityisesti. Ruoanlaittoon tai maatilan töihin osallistuminen, marjanpoimintaretket, kalastaminen kalastusoppaan kanssa, metsän ja järviluonnon kokeminen rauhalliseen tahtiin tai paikallisten asukkaiden tapaaminen kiinnostavat erityisen paljon.

Matkanjärjestäjissä on enenevissä määrin luksuspalvelujen ja -tuotteiden etsijöitä. Luksusta voivat hyvin olla myös nuo meille arkiset paikalliset elämykset. Yksityiset opastukset niin kulttuuri- kuin luontoelämyksiin voivat olla myös luksusta; tärkeintä on tuottaa asiakkaille ainutlaatuinen elämys turvallisesti ja privaatisti. Yksi matkanjärjestäjistä sanoikin, että elämysten ei tarvitse välttämättä olla ”fancy” vaan enemmänkin ”cozy and local”. Luksusmatkailijat kaipaavat myös luksusmajoitusta, kuljetuksia ja vaikkapa yksityisen kokin valmistamaa ruokaa heille tai heidän kanssaan. Majoituksiin etsittiin eniten boutique-hotelleja ja pieniä uniikkeja majoituskohteita, mutta saatavuuden takia myös isommat hotellit kiinnostivat osaa matkanjärjestäjistä.

Vastuullinen matkailu ja kiertomatkat ovat kysyttyjä

Moni halusi tarjota asiakkaille kiertomatkoja, joissa viivytään vain pari yötä yhdessä kohteessa. Muutama matkanjärjestäjä etsi erityisesti junamatkoja sekä vastuullisia matkakohteita. Visit Lakeland Finland -sivuille tehdyt valmiit kiertomatkaesimerkit kiinnostivat monia matkanjärjestäjiä. Ennen Workshopia yhdessä Lahden, Tampereen ja Jyväskylän kanssa tehty esimerkki junakiertomatkasta oli monille heistä iloinen yllätys. Myös pyörillä matkustaminen tai mahdollisuus vuokrata pyörät kohteessa liikkumiseen kiinnosti useampaa matkanjärjestäjää.

Vastuullisia kohteita etsivät halusivat minimoida alueen kuormitusta ja matkustaa mahdollisuuksien mukaan sesonkien ulkopuolella. Vastuullisesta matkailusta kiinnostuneet haluavat useimmin kulkea julkisilla ajoneuvoilla tai pyöräillen ja heille on tärkeää tietää yritysten ja kohteen vastuullisuudesta. Bonusta on, jos kohteessa pääsee tekemään jotain konkreettista alueen ja sen asukkaiden hyväksi.

Haluatko elämyksesi esiin kansainvälisille markkinoille? Ota yhteyttä Annamaria Laine, puh. 050 473 6293, annamaria.laine@linnan.fi


Midnight Sun workshop –tapahtumaan osallistuttiin osana Elämykset esiin –hanketta.

Euroopan unionin osarahoittama