Vastuullisuusviestintä vahvuudeksi

Yrityksen vastuullisuudesta viestiminen on keskeinen osa kestävää liiketoimintaa. Se auttaa rakentamaan luottamusta sidosryhmien keskuudessa, vahvistamaan yrityksen mainetta ja houkuttelemaan sekä asiakkaita että työntekijöitä. Vastuullisuusviestintä ei kuitenkaan ole vain mainontaa; sen tulee olla rehellistä, läpinäkyvää ja konkreettista. Moni yritys epäröi viestiä vastuullisuudestaan, koska pelkää viestien joutuvan suurennuslasilla tarkasteluun eri kanavissa. Jos vastuullisuudesta halutaan kilpailuetu, sen tulee olla strateginen osa viestintää. Vaikka vastuullisuustyö olisikin vielä kesken tai parannettavia kohtia olisi tunnistettu, viestinnän voi aloittaa kertomalla esimerkiksi vastuullisuustyön käynnistymisestä ja jo otetuista askeleista. Alla on koottuna vinkkejä vastuullisuusviestinnän aloittamiseen ja kynnyksen madaltamiseen.

Vastuullisuusviestinnän peruspilarit

  • Rehellisyys ja läpinäkyvyys: Kerro yrityksesi aidoista saavutuksista sekä haasteista. Viestinnän tulee perustua todellisiin ja mitattavissa oleviin tekoihin ja ominaisuuksiin. Yksityiskohtien kaunistelu tai liioittelu voi vahingoittaa mainetta ja johtaa esimerkiksi viherpesusyytöksiin. Perusta viestintä tekoihin ja uskalla kertoa myös epäonnistumisista. Jos tavoitteisiin ei päästä, kerro avoimesti syyt ja miten aiotte kehittään toimintaanne jatkossa.
  • Konkretia: Kerro selkeästi, mitä yritys tekee vastuullisuuden eteen: mitkä ovat tavoitteet, mitä toimenpiteitä toteutatte ja miten tuloksia mitataan. Vältä yleisiä ja epämääräisiä ilmaisuja, kuten ”olemme ympäristöystävällisiä”. Sen sijaan kerro, miten konkreettisesti toimitte ympäristön hyväksi. Aito erottautuminen on vaikeaa, mutta monen suurenkaan yrityksen tai brändin viestinnässä vastuullisuutta ei ole vielä hyödynnetty erottautumistekijänä. Tämä tarjoaa pienille yrityksille mahdollisuuden erottua uskottavalla vastuullisuusviestinnällä.
  • Johdonmukaisuus: Vastuullisuusviestinnän tulee olla yhdenmukaista yrityksen arvojen ja toiminnan kanssa kaikissa viestintäkanavissa. Hyödynnä monikanavaisuutta, vaikka somen voima ja yleisön nopea reagointi tuntuisivatkin pelottavalta.
  • Vuorovaikutteisuus: Osallista sidosryhmiä, kuten asiakkaita, työntekijöitä ja kumppaneita, keskusteluun ja päätöksentekoon. Kysy heiltä ideoita ja palautetta vastuullisuustoimiin sekä pyri vastaamaan heidän tarpeisiinsa ja odotuksiinsa. Ole askeleen edellä ja ennakoi.

Miten viestiä tehokkaasti?

  • Hyödynnä tarinan voimaa: Voit kertoa tarinaa itsestäsi ja ajatuksiasi vastuullisuudesta. Kerro tuotteiden valmistusprosessista, työntekijöiden hyvinvoinnista tai yhteiskunnallisista projekteista. Tarinoilla on tutkitusti 22-kertainen muistettavuus verrattuna puhtaaseen dataan.
  • Käytä visuaalista sisältöä: Havainnollista viestintääsi infografiikoilla, kaavioilla ja kuvilla, jotka tekevät datasta helpommin ymmärrettävää.
  • Aseta tavoitteita ja raportoi edistyksestä: Kerro, mitä olette saavuttaneet ja mihin pyritte seuraavaksi. Säännöllinen raportointi lisää luotettavuutta ja osoittaa sitoutumista pitkäjänteiseen kehitystyöhön.

Vastuullisuus osana asiakaskokemusta

Lopuksi, kun yrityksesi on valinnut kestävyyden ja vastuullisuuden kilpailuvaltiksi, pysähdy pohtimaan asiakkaitasi kohderyhmittäin. Onko vastuullisuus heille merkittävä tekijä? Vastaavatko tuotteesi tai palvelusi ominaisuudet kestävyyslupausta, jonka olet antanut asiakkaille ja yhteystyökumppaneille? Tarkastele asiaa koko asiakasmatkan näkökulmasta: ostopäätöksestä tuotteen toimituksen jälkeiseen aikaan. Onko tuotteen laatu, design ja hinnoittelu linjassa kestävyys- ja vastuullisuuslupauksen kanssa?

Kun vastuullisuus on aidosti osa yrityksesi liiketoimintaa, se välittyy asiakkaalle johdonmukaisena ja uskottavana kokemuksena jokaisessa kohtaamispisteessä – ja luo vahvan perustan vastuullisuusviestinnälle.


Blogi: Vastuullisuus vientiyrityksen kilpailukykytekijänä osa 2.

Kiinnostuitko vastuullisuudesta? Ota rohkeasti yhteyttä!

Anastasia Kanervisto
Johtava asiantuntija, kansainvälistyminen ja kasvu
p. 050 440 0306
anastasia.kanervisto@linnan.fi